سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنیاد اسلام، دوستی من و دوستی اهل بیتم است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

قرآن کریم

«لَا یُؤَاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فىِ أَیْمَانِکُمْ وَ لَاکِن یُؤَاخِذُکُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَیْمَانَ»

خداوند شما را بخاطر سوگندهاى بیهوده (و خالى از اراده،) مؤاخذه نمى‏کند ولى در برابر سوگندهایى که (از روى اراده) محکم کرده‏اید، مؤاخذه مى‏نماید. (مائده، 89)





«لَّا یُؤَاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فىِ أَیْمَانِکُمْ وَ لَاکِن یُؤَاخِذُکُم بما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ»


خداوند شما را به خاطر سوگندهایى که بدون توجه یاد مى‏کنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما کسب کرده، (و سوگندهایى که از روى اراده و اختیار، یاد مى‏کنید،) مؤاخذه مى‏کند. (بقره، 225)





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 89/12/2 ::: ساعت 8:38 عصر :::   توسط محمدزاده 
    نظرات شما: نظر

    آیا میدانید : قران دارای 3272 همزه است

    آیا میدانید : قران دارای 1771 مد است

    آیا میدانید : قران دارای 1015030نقطه است

    آیا میدانید : قران دارای 5098وقف است

    آیا میدانید : قران در 23 سال بر پیامبر نازل شد …

     

     

    آیا میدانید : تعداد 1015030نقطه در قرآن بکار رفته است

    آیا میدانید : تعداد5098محل وقف در قرآن وجود دارد

    آیا میدانید : تعداد 39586عدد کسره در قرآن بکار برده شده است

    آیا میدانید : تعداد19253عددتشدید در قرآن بکار برده شده است

    آیا میدانید : بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده ( شیر ) می باشد

    آیا میدانید : بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده ( عسل ) می باشد

    آیا میدانید : بزرگترین عدد در سوره صافات آیه 147آمده که صد هزار می باشد.

    آیا میدانید : کمترین حرفی می در قرآن بکار رفته حرف ( ظاء) می باشد

    آیا میدانید : بزرگترین سوره قرآن دارای25500حرف می باشد

    آیا میدانید : تعداد کلمات سوره تکویر برابر با تعداد سوره های قران است

    آیا میدانید : سوره اخلاص به نسب نامه خداوند معروف است

    آیا میدانید : سوره حمد دوبار بر پیامبر نازل شده یکبار در مکه و یکبار در مدیه

    آیا میدانید : سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع) است

    آیا میدانید : در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است

    آیا میدانید : آیه ای که سر بریده امام حسین (ع) در شام تلاوت نمود آیه 9سوره کهف می باشد.

    آیا میدانید : در آیه ? سوره مائده مراحل وضو بیان شده است

    آیا میدانید : حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که بسم الله الرحمن الرحیم نوشت.

    آیا میدانید : حضرت موسی (ع) داماد حضرت شعیب (ع) بود

    آیا میدانید : حضرت ادریس (ع) اولین شخصی بود که لباس دوخت و خط نوشت

    آیا میدانید : پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد (هدهد) نام داشت

    آیا میدانید : به حیوای که از طرف خدا وحی شد زنبور بود (آیه 68یوره نحل)

    آیا میدانید :صحیفه سجادیه به خواهر قرآن معروف است

    آیا میدانید : رودکی، ناصرخسرو و حافظ شاعرانی بودند که در نوجوانی حافظ کل قرآن بودند.

    آیا میدانید : سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره حمد را به زبان فارسی ترجمه کرد.

    آیا میدانید : استاد محمود خلیل الحصری اولین کسی بود که قرآن را به روش ترتیل خواند.

    آیا میدانید : قران دارای 114سوره است

    آیا میدانید : قران دارای 30جزء است

    آیا میدانید : قران دارای 120حزب است

    آیا میدانید : قران دارای 6236ایه (نشانه) است

    آیا میدانید : قران دارای 77701کلمه است

    آیا میدانید : قران دارای 323671حرف است

    آیا میدانید : قران دارای 93243فتحه است

    آیا میدانید : قران دارای 39586کسره است

    آیا میدانید : قران دارای 4808ضمه است

    آیا میدانید : قران دارای 19253تشدید است





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 89/12/2 ::: ساعت 8:19 عصر :::   توسط محمدزاده 
    نظرات شما: نظر





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 89/12/2 ::: ساعت 7:57 عصر :::   توسط محمدزاده 
    نظرات شما: نظر





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 89/12/2 ::: ساعت 7:52 عصر :::   توسط محمدزاده 
    نظرات شما: نظر

     

    توحید در اسماء وصفات را بعضی ها فقط توحید درصفات می نامند وآن رااینگونه معنا می کنند که صفات خداعین ذات خداست یعنی وقتی می گوییم خدا عالم است علم عین ذات خداست یا وقتی می گوییم خدا قادر است و یا حکیم است و........ قدرت و حکمت عین ذات خداست واین معنا بسیار مشهور است . باید توجه داشت که این طرز معنا با توحید سازگار نیست  زیرا  معنا و مفهوم علم وقدرت  و حکمت و اراده نسبت به هم متفاوت می باشند اگر چه این تفاوت اعتباری وانتزاعی هم باشد ، باز هم نسبتش به خداوند عالم صحیح نمی باشد در حالی که تفاوت این کلمات نسبت به هم حقیقی هستند واشکال در توحید بسیار سخت و سنگین خواهد شد .

    بنابراین برای حل مشکل و بیان توحید واقعی باید گفت که :

    اولا : بکار بردن اصطلاح توحید درصفات اصطلاح صحیحی نمی باشد وبه جای آن باید اصطلاح توحید دراسماء بکار گرفته شود .

    درثانی : صریحا باید اعتراف کرد که خداوند صفت ندارد . برای بیان این دو مسئله مطالبی را در ذیل یادآورمی شویم :

     

    توحید دراسماء :

    بسیار روشن است که برای یک شی ممکن است اسمهای فراوانی باشد چون اسم به معنای علامت ونشانه است بنابراین یک وجود ممکن است اسمهای فراوانی باشد چون اسم به معنای علامت و نشانه است بنابراین یک وجود ممکن است دهها علامت ونشانه برای او باشد چنانچه درمیان انسان ها فراوان دیده میشود یک شخص دارای چند اسم است در چنین صورتی ذات آن شخص تعدد پیدا نمی کند در قرآن مجید سوره ی اعراف آیه 180 آمده است : (( ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها .... ))

    برای خداوند  نام های نیکو فراوان وبهترین نامهاست پس شما او را بدان نامها بخوانید .

     

    نکته ها :

    1- با توجه به ضمیر (( او )) رابخوانید معلوم می شود که اسماء متعدند وهمه یک حقیقت را نشان می دهند

    به خلاف صفات . بخصوص که طرفداران (( صفات  )) می گویند : این صفات  عین ذات خداست .( این نیاز به یک رشته بحثهایی دارد که نتیجه بخش آخر آن بی دلیل است و چون با توحید سازگار نیست باید بزور قبول کرد مسئله اسماء الهی خود بیان دیگری دارد که انشاء الله باید درآینده ذکر کنیم .

    2- این که گفته شد خدا صفت ندارد سخنی است الهی ، چنانچه خداوند در قرآن مجید سوره ی انعام آیه ی 100 می فرماید : ((... سبحانه وتعا لی عمّا یصفون ))

      منزه وبرتراست خداوند از آنچه که به عنوان صفت او را وصف میکند این معنا در آیات دیگری از قرآن نیز آمده  است .

    بنابراین از دیدگاه قرآن وصف خدا ممنوع است .

    حضرت امیرالمومنین علی (( علیه السلام ))  در اول نهج البلاغه می فرماید :

    (( آغاز دین معرفت خداست  وکمال معرفت  خدا پذیرش اوست وکمال پذیرش خدا  در توحید ویگانه دانستن اوست وکمال توحید خالص شدن برای خداست وعالیترین حد اخلاص این است که صفت را از خدا نفی کنیم وبگوئیم که او صفت ندارد ))  (( وکمال الاخلاص له نفی صفات عنه ))  ترجمه : (( کمال اخلاص برای خدا نفی کردن صفات برای خداست ))  .

    زیرا هر صفتی نشان می دهد که غیر از موصوف خویش است وهر موصوفی گواهی می دهد که غیراز صفت خویش است . بنابراین هرکس خداوند پاک ومنزه از صفات را وصف کند وبرای اوصفتی قائل شود در حقیقت برایش همتا وقرین قرار داده است و کسی که برای او همتا قرار دهد در حقیقت خدا را تجزیه کرده است وآن کسی که اورا تجزیه کند وبرایش اجزا قرار دهد پس دسته کم او را دو چیز و دو وجود قرار داده است چون حداقل جزء داشتن دوئیت است وکسی که خدا را دو چیز و دو وجود بداند به او جاهل است .

    (( وکما ل الاخلا ص نفی صفات  عنه لشهاده کل صفه انها غیر الموصوف وشهاده کل موصوف انّه غیر الصفه ومن وصف الله سبحانه فقد قرنه ومن قرنه فقد جزئه ومن جزئه فقد ثناه ومن ثناه فقد جهله ومن جهله فقد اشارالیه ومن اشارالیه فقد حدّه ومن حدّ فقد عدّه ومن قال فیم فقد ضمنه ومن قال  ))

    بنابرآنچه که از کلام امیرالمومنین علی (( علیه السلام )) استفاده می شود نفی صفت از خدا ضروری است ودرغیر این صورت آدمی به توحید نمی رسد .





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 89/12/1 ::: ساعت 8:19 عصر :::   توسط محمدزاده 
    نظرات شما: نظر
       1   2      >